Jättegoda kolasnittar

Jag håller på och bakar för fullt! Det blir Leilas jättegoda kolasnittar, som är mina favvokakor för tillfället. Här kommer receptet som jag vet att brorsans tjej så gärna vill ha :)

25 kakor

100 gram mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2 1/4 dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 msk malen ingefära

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör, socker och sirap krämigt. Blanda de torra ingredienserna i en annan bunke. Vänd ner det i smeten. Dela degen och rulla ut till två längder. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Platta till dem lite och räffla med en gaffel. Grädda längderna i nedre delen av ugnen i ca.12-15 min. Låt dem svalta lite innan du skär dem på snedden. Låt dem svalna på plåten.



I Leilas bakbok "A piece of cake" finns detta och massor med andra goda recept. Du kan även hitta recepten på www.tasteline.se


Kakorna innan de ska in i ugnen.


Nygräddade och väntar på att svalna, sedan skall de skäras på snedden.

Jag har precis gräddat klart första plåten och väntar otåligt på att de ska svalna. Sen ska jag sätta mig i soffan med en kopp te, en bra tidning och dessa underbara kakor :)