Ruccolapaj med soltorkade tomater och fetaost!



Jag är uppe med tuppen (som man alltid är när man har små barn) och gör en paj som jag ska ta med mig på lunchknytis hos Daniela.

4-6 port/ 10 bufféportioner

Pajdeg:
2,5 dl vetemjöl
75 g smör
3/4 dl kesella kvarg lätt

Fyllning:
3 vitlöksklyftor
100 g ruccolasallad
100 g marinerade, soltorkade tomater
150 g fetaost
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl mellangrädde
2 ägg
1 dl riven ost

Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa, tillsätt kesellan och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Nagga med en gaffel, ställ in i kylen ca.30 min. Sätt ugnen på 200 grader.

Skala och hacka vitlöken i små bitar. Skär ruccolan och de soltorkade tomaterna grovt. Fräs vitlöken i smör i en stor stekpanna, rör ner ruccolan och de soltorkade tomaterna. Krydda med salt och peppar. Skär fetaosten i bitar. Vispa ihop ägg och grädde. Häll i fetaosten. Förgrädda pajskalet i ca. 10 min. Häll äggstanningen i pajskalet, lägg i grönsaksblandningen och strö över osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca.30 min.