Vegetariskt glutenfritt, ruccolapaj

Ruccolapaj med fetaost och soltorkade tomater



Den här pajen ska jag göra till nyårsafton! Jag har några vänner som är vegetarianer så det var anledningen till att jag en gång för länge sedan gjorde denna. Alla tyckte så mycket om den så den har blivit en favorit i repris vid många, många tillfällen. Vill du göra den glutenfri byter du ut mjölet mot glutenfri mix, det blir också jättegott :)

Ruccolapaj

Pajskal
2,5 dl mjöl
75 g margarin
3/4 dl kesella lätt

Fyllning
3 vitlöksklyftor
100 g ruccolasallad
100 g marinerade strimlade soltorkade tomater 
2 dl grädde
2 ägg
100 g fetaost
1 dl riven ost
1/2 tsk salt
1 krm peppar
Smör

Hacka ihop smör och mjöl. Tillsätt kesella och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform, 24 cm i diameter. Ställ in i kylen 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Nagga pajskalet och förgrädda i ugnen ca 10 min.

 Skala och hacka vitlöken. Skär ruccolasalladen grovt och de soltorkade tomaterna i strimlor. Skär fetaosten i bitar. Fräs vitlöken i smör i en stekpanna. Rör i ruccolasalladen och de soltorkade tomaterna. Krydda med salt och peppar. Vispa ihop grädde och ägg. Häll i äggblandningen i pajskalet, fördela grönsaksblandningen och fetaosten över. Toppa med riven ost. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.