Bröd långpannebröd

Långpannebröd med soltorkade tomater



Jag har precis bakat det godaste långpannebrödet ever. 

50 g jäst
5 dl fingervarmt vatten
1/2 msk honung
1 msk olivolja 
1 msk flingsalt
1/2 dl linfrö
11 dl vetemjöl
1 tsk timjan
7 soltorkade tomater i olja

Smula jästen i en bunke, blanda i lite vatten så att jästen löses upp. Häll i resten av vattnet, honung, olivolja, flingsalt, linfrön och vetemjölet men spara lite till utbakningen. Arbeta degen med bakmaskin ca 5 min. Jäs under duk ca 40 min.

Smörj en långpanna med lite olivolja. Ha på lite flingsalt. Tryck ut degen i långpannan med mjölade händer. Jäs under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.

Pensla degen med olivolja och strö över hackade, soltorkade tomater samt timjan. Grädda i nedre delen av ugnen ca 15-20 min.

På väg in i ugnen. Soltorkade tomater, olivolja och timjan ligger på sin plats.




Klart! Detta skall Jenny och jag smaka på alldeles strax tillsammans med en kalkon- och fetaostsallad!