Efterrätter söta scones

Söta scones!



Hej!

Nu har jag äntligen fixat så att bilderna här på bloggen inte blir för stora. Så de bilder som läggs upp från och med nu kommer att bli i rätt format, de äldre inläggen får jag ta tag i någon gång när tid finns. Det är numera en bristvara ;)

Jag tänkte dela med mig av receptet på de där goda sconesen. Det passar så bra nu i höstmörkret att samla ihop några vänner och duka upp scones och tillbehör tillsammans med ett gott löste. Vi drack Östermalmsblandning från NK. Det innehöll tropiska frukter, blå malva och lite bergamott, jättegott!

12 st små scones

7,5dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1,5 tsk bakpulver 
0,5 dl råsocker
125 g kallt smör
1 ägg
2 dl vaniljyouhurt

Ägg, råsocker och mandelspån till pensling.

Sätt ugnen på 250 grader. Blanda vetemjöl, salt, bakpulver och råsocker i en bunke. Tärna smöret och nyp ihop med den torra blandningen. Vispa ihop yoghurten och ägget och rör ner i torra blandningen. Platta ut till en längd på en plåt, skär upp i 12 bitar. Runda till dem lite grann med händerna, pensla med uppvispat ägg. Häll på lite råsocker och mandelspån. Grädda mitt i ugnen ca 10 min! 

Servera tex med Philadelphiaost, lemoncurd och hallonmarmelad! 

Jag lovar att du och dina gäster kommer att älska dessa! Originalreceptet kommer från Leilas bok "A piece of cake" men valde vaniljyoughurt istället för mjölk efter tips av Johanna. Testade även att göra dem på vanligt socker häromdagen och de blev goda då med men de blir lite godare med råsocker i. 





#1 - - Johanna:

Sååå goda! Tack för senast.
Kram

Svar: Visst var de 😃 Tack själv för senast, måste ses snart igen. Kram
styrketranahemma.blogg.se