Kött skinkcheesecake

Cheesecake med skinka!






Imorgon ska vi hem till våra vänner som nyligen fått sitt tredje barn. Vi ska ta med oss lunch och jag ville att det skulle vara något festligt, så jag testade ett recept som jag hittade i tidningen Hemmets journal. Vi får en massa tidningar på jobbet (en fördel med att jobba inom mediebranschen) och jag tog tidningen enkom för att ge den till min mans mormor men så började jag bläddra i den och hittade ett uppslag med massor med matiga cheesecakes, bla den med lax och pepparrot som jag gjorde på mammaknytislunchen nyligen. Jag hittade detta och några andra recept som jag blev nyfiken på så nu måste jag behålla tidningen och testa  😊 Jag gjorde ett par ändringar så det här är min version:

10 bitar

200 g formfranska
75 g smör

Fyllning
3 gelatinblad
400 g philadelphiaost 
 2 dl créme fraiche 
1 dl lätt créme fraiche 
150 g fetaost
200 g rökt skinka
2 msk skånsk senap
1/2 dl hackad persilja
1 liten rödlök

Garnering
12 skivor rökt skinka
5-6 cocktailtomater
Gurka
Röd paprika 

Skär bort kanterna på brödet, skär i minde bitar och mixa. Smält smöret och blanda med brödet, tryck ut i en form med avtagbara kanter (24 cm diam). Ställ i kylen.

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten 5 min. Blanda ihop philadelphiaosten, créme fraichen, smulad fetaost. Hacka rödlöken och skinkan fint och blanda ner i ostblandningen tillsammans med senap. Ta upp gelatinbladen och smält i kastrull på låg värme och blanda ner i smeten, bred över brödbottnen och ställ i kylen minst 4 timmar. 

Garnera med skinka, cocktailtomater, sallad och persilja.


Nu åker den in i kylen, garnerar den imorgon!