Efterrätter kanelbullar

Supersmarriga kanelbullar



Kanelbullarna som jag bakade till sonens födelsedag blev jättegoda. Här kommer receptet!

Ca.40 st kanelbullar 

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst för söta degar
1 dl strösocker
1/2 tsk salt
1,3 l vetemjöl

Fyllning
150 g rumsvarmt smör
1 dl socker
2 msk kanel

Till pensling 
1 ägg
pärlsocker 

Värm mjölken till fingervarmt. Smula ner jästen i en stor bunke. Häll i mjölken och rör om. Klicka i smör, ha i socker och salt. Häll upp mjölet direkt ur påsen i ett litermått, det skall vara luftigt. Spara ca.1/2 dl till utbakningen. Arbeta degen kraftigt i degmaskin 5 min eller 10 min för hand. Den skall kännas smidig. Låt jäsa under duk ca.30 min. Knåda degen lätt på ett bakbord. Dela i 4 delar. Kavla varje del till en avlång kaka. Bred över smöret och häll på socker och kanel, rulla sedan ihop till en rulle. Skär i 10 delar. Lägg med snittytan upp i pappersformar på en ugnsplåt. Låt jäsa under duk ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen ca.6-8 min, tills de fått lite färg.