Vegetariskt vegetarisk glutenfri ruccolapaj

Vegetarisk glutenfri paj med ruccola, vitlök, fetaost och soltorkade tomater

Imorgon är det dags för sista mammaknytislunchen. En era är snart över. Det känns lite jobbigt och samtidigt spännande eftersom ett nytt jobb väntar på mig! Dessutom ska min man vara pappaledig fram till i höst så jag vet att lillgrabben kommer att ha det riktigt bra på dagarna tillsammans med honom. 

Jag har gjort två matpajer till morgondagen. Här kommer det första receptet! Den här är riktigt god.

Vegetarisk, glutenfri paj med ruccola, soltorkade tomater, vitlök och fetaost

Pajskal

2,5 dl Semper white mix, glutenfri
75 g smör
3/4 dl kesella lätt

Fyllning
3 vitlöksklyftor
65 g ruccola
1/2 burk soltorkade tomater i marinad
75 g fetaost
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl grädde
2 ägg
1 dl riven ost

Hacka ihop smör och mjöl. Tillsätt kesellan och arbetsår snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en smord pajform (24 cm i diam). Låt vila i kylen ca 30 min. 

Sätt ugnen på 200 grader. Nagga pajskalet med en gaffel, grädda i mitten av ugnen ca 10 min. 

Skala och skiva vitlöken tunt. Skär ruccolan och soltorkade tomaterna i grova bitar. Fräs vitlöken i smör i en stekpanna. Rör i ruccola och soltorkade tomater. Krydda med salt och peppar. Vispa ihop ägg och grädde. Skär fetaosten i mindre bitar. 

Häll äggstanningen i pajskalet. Lägg i grönsaksblandningen och fetaosten. Strö över den rivna osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.