Efterrätter kolasnittar, kolasnittar med ingefära

Kolasnittar med ingefära


Leilas kolasnittar

100 g rumstempererat smör
1 dl socker
2 msk ljus sirap 
2 1/4 dl mjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk malen ingefära 
1 tsk vaniljsocker 

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa socker, smör och sirap krämigt. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Forma två rullar och platta ut på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt. Räffla med en gaffel. Grädda mitt i ugnen 12-15 minuter. Låt svalna något (på plåten) och skär sedan upp kakorna på snedden. De här är så sjukt goda! 

Den här gången plattade jag till kolasnittarna ordentligt, vilket jag inte brukar göra annars. Istället för att bli lite sega i mitten blev de hårda. Jättegoda tyckte jag men gubben min gillar när de är sega! Fast jag kan nog hålla med om att de är förbaskat goda när de är lite mjuka i mitten..

Receptet hittade jag i Leilas bakbok "A piece of cake", finns även på nätet. Leilas bakbok är min mest använda bakbok😊