Glutenfritt brownie, brownie svarta bönor, chiabrownie

Brownies gjorda på svarta bönor


Det låter väldigt skumt med svarta bönor i en brownie men de är faktiskt väldigt goda!

Receptet hittade jag i senaste Buffétidningen! Jag tycker att det är en riktigt bra tidning, varje gång hittar jag flera recept som jag vill prova!

24 små bitar

1 förpackning kokta svarta bönor
3 ägg
2,5 msk kokosolja eller olivolja
2 msk chiafrön
1 dl kakao
1 krm salt
1 tsk vaniljpulver
1,5 dl rårörssocker eller kokossocker
150 g mörk choklad, 60%

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en form som är ca.26x20 cm. Mixa bönorna slätt i en matberedare och tillsätt övriga ingredienser förutom chokladen. Mixa till en slät smet. Smält chokladen i vattenbad eller micro, häll ner i smeten och blanda snabbt ihop. Höll smeten i formen och grädda mitt i ugnen 30-35 min. Känn med en provsticka, den ska vara torr. Låt svalna.