Toscanskt bröd med soltorkade tomater



Det är så gott! Josefine bjöd på det för ett tag sen och jag var tvungen att få receptet (som finns på baksidan av Kungsörnens durumvetemjöl)

3 bröd

50 gram jäst
5 dl vatten, fingervarmt
5 dl durumvetemjöl
7½ dl kärnvetemjöl

Fyllning: 2 dl (ca.15-20 st) blötlagda, hackade soltorkade tomater, 3-4 msk olivolja, 2-3 pressade vitlöksklyftor, 1 tsk salt, 1 tsk timjan.

Garnering: olivolja, 1 tsk timjan, ev flingsalt.

Smula ner jästen i en degbunke. Häll över vattnet och rör om tills jästen har löst sig. Tillsätt mjölet men spar ½ dl av kärnvetemjölet till utbakningen.

Arbeta degen tills den känns smidig (ca.5 min i bakmaskin, ca.10 min för hand). Låt den jäsa under bakduk 30-40 min till dubbel storlek.

Knåda degen smidig på lätt mjölat bakbord. Dela degen i 3 delar och kavla ut dem till rektangulära kakor, ca.20X30 cm. Rör ihop fyllningen och fördela den över kakorna. Rulla ihop och lägg dem med skarven nedåt på en bakplåtsklädd plåt. Skåra dem med en vass kniv. Låt jäsa ca. 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.

Pensla med olja och strö över timjan och ev flingsalt. Grädda i nedre delen av ugnen ca. 20-25 min. Låt bröden svalna på galler utan bakduk.

Funkar jättebra att frysa!