Mumsigaste kanelbullarna

Doften av nybakta kanelbullar har spridit sig i hela huset! Ljuvligt! Lillgrabben somnade när det var dags att jäsa bullarna första omgången.  Det känns bra och roligt att vara igång med bakningen inför namnkalaset! Jag ska ju baka en hel del så det gäller att baka i omgångar för att det inte ska bli för övermäktigt. Här kommer receptet på världens godaste kanelbullar.
 


48 bullar

150 gram smör
5 dl mjölk
1 paket jäst
1,5 dl socker
1/2 tsk salt
2 tsk stötta kardemummakärnor
Ca 1,3 l vetemjöl

Fyllningen:
75 gram smör
1 dl socker
2 tsk malen kanel

Pensling och garnering
1 ägg
Pärlsocker

Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och låt bli fingervarmt. Lös upp jästen i en degbunke med lite av spadet. Tillsätt resten av spadet, salt, socker, kardemumma och 2/3 av mjölet. Arbeta för hand 8 min eller i maskin 4 min. Tillsätt ytterligare mjöl men spara 1-2 dl till utbakningen. Låt jäsa under duk 30 min.

Arbeta ner degen i bunken, lägg den sedan på mjölat bakbord. Knåda degen smidig och dela i två delar. Kavla ut dem till rektangulära kakor. Gör fyllningen och bred på. Rulla ihop och skär varje rulle till 24 bullar. Ställ i pappersformar eller direkt på bakplåtspapper med snittytan upp. Jäs 30 min under bakduk.

Vispa ägget och pensla bullarna, strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 250 grader i 6-8 min.