Efterrätter frozen chocolate peanutbutter cheesecake

Frozen chocolate peanutbutter cheesecake



Detta recept på frozen chocolate peanutbutter cheesecake testade jag att göra till barnens namnkalas i somras. Den blev väldigt god men vad det luktade jordnötter i hela huset efter att jag gräddat botten som bestod av krossade jordnötter och jordnötssmör! Jag kan förstå att de som är allergiska mot jordnötter inte kan vara i närheten av dem ens. Men gott är det och man får se till att ingen man bjuder är allergisk.

Receptet hittade jag på www.jillsmat.se men jag gjorde ett par ändringar.  Botten är glutenfri och man kan även välja att göra den sockerfri genom att använda valfritt sötningsmedel istället för socker.

Botten

2 dl jordnötssmör 
1,5 dl jordnötter
1 ägg
2 msk socker 

Fyllning

2 äggvitor
2 dl grädde
300 g Philadelphiaost
2 äggulor
0,5-0,75 dl socker 
0,5 tsk vaniljsocker 

Topping

85 g mörk choklad
2 msk grädde
1 msk jordnötssmör 
0,5 dl hackade jordnötter

Botten görs genom att mixa alla ingredienser i en matberedare, tryck sedan ut i en form med borttagbar botten (jag gjorde i en engångs folieform, gick också bra). Grädda 10-15 min i 180 grader. Låt svalna.

Separera äggen. Vispa äggvitorna hårt. Vispa grädden fluffig och vispa i Philadelphiaosten och äggulorna. Blanda i socker, vaniljsocker och äggvitor. Häll smeten i formen.

Smält chokladen med grädden och jordnötssmöret på låg värme under omrörning. Ringla över cheesecaken och toppa med grovhackade jordnötter. 
Ställ in i frysen minst 4 timmar. Ta fram den ca 30 min innan servering. Nami nami maiskis maiskis som man säger i Finland..