Matiga morotsmuffins med fetaost och solroskärnor



Idag har jag bakat morotsmuffinsar med fetaost och solroskärnor. Jag passade på att baka många och frysa in när jag ändå höll på, de är ett lite nyttigare alternativ till mellanmål. De blev riktigt goda :)

Detta recept använde jag mig av (finns i Arlas iphone-app)

10-12 st

1 stor morot
150 gram fetaost
3 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 ägg
½ dl smör-och rapsolja
1½ dl naturell youghurt eller filmjölk
½ dl solroskärnor

Sätt ugnen på 200 grader. Ställ muffinsformar på en plåt. Skala moroten och riv den grovt på ett rivjärn.Skär osten i tärningar. Häll upp mjöl, salt och bakpulver i en bunke och rör om ordentligt. Lägg i den rivna moroten. Knäck i äggen och häll i smör- och rapsolja och youghurt/filmjölk. Blanda snabbt ihop till en deg. Rör inte för länge. Klicka ut degen i muffinsformarna, tryck i osten och strö över solroskärnor. Sätt in plåten i mitten av ugnen i 20 min. Låt svalna på plåten.