Efterrätter citronkladdkaka

Citronkladdkaka


Då var jag i farten här i köket igen :) Jag längtar sjukt mycket efter att börja julbaka och hade tänkt göra det ikväll men hade inte ingredienser för något juligt. Det fick bli den här smarriga citronkladdkakan, som man snabbt slänger ihop. Jag tänkte överraska kollegorna på fikat imorgon :)

Citronkladdkaka 

1 citron
150 g smör
2 ekologiska ägg
2 dl strösocker
0,5 dl rårörsocker
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 150 grader. Smörj och bröa en form. Smält smöret och låt svalna. Tvätta och torka citronen, riv skalet och pressa ut saften i en skål. Vispa ägg och socker fluffigt. Tillsätt vaniljsocker, citronsaft och skal. Vispa på lägsta hastighet. Tillsätt smör och mjöl, vispa ihop och häll i formen. Grädda mitt i ugnen 30-40 min. Servera med vispad grädde eller vaniljglass!

 Den ser lite blek och tråkig ut men jag lovar att den är jättegod :)