Efterrätter mangopannacottapaj mangolimepannacottapaj mangolimevitchokladpannacottapaj

Mangopannacottapaj med vit choklad och lime


Vad dålig jag är på att uppdatera min blogg! Det är så mycket annat som tar upp min tid. Familjen, jobbet, träning, vänner. Och det är ju förstås trevligt! Men jag lovar att försöka lägga upp lite recept då och då. Jag använder själv bloggen som en receptbank, det är så smidigt att gå in här istället för att börja googla och hitta just det receptet jag gjorde förra gången. Så tanken är att jag, så fort jag bakat nåt gott eller lagat nån god maträtt, lägger upp receptet här.

Den här mangopannacottapajen gjorde jag till sonens kalas. Den blev supergod! Jag kommer garanterat att göra den fler gånger.

Pajdeg
12 st digestivekex 
75 g smör 

Fyllning
3 dl grädde
3 gelatinblad
1 dl socker
250 g mango, tinad
50 g vit choklad
1 lime 
200 g Philadelphiaost
3-4 st passionsfrukter 

Smält smöret. Mixa kexen i en matberedare. Rör i smöret. Tryck ut i botten på en bakform med avtagbara kanter. Ställ in i kylen.

Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten. Häll grädde och socker i en kastrull och sjud på låg värme tills sockret löst sig. Ta upp gelatinbladen och krama ur vattnet. Rör ner dem i grädden. Ta bort kastrullen från värmen och lägg i chokladen i bitar, rör om. Tvätta och riv av skalet från en lime. Häll ner i kastrullen och pressa i limejuicen. Mixa mangon till en slät smet och rör ner i kastrullen tillsammans med philadelphiaosten. Vispa till en slät kräm och häll ner i bakformen. Ställ in i kylen ca 3 timmar. Dekorera med passionsfrukt innan servering.