Halloumi- och morotsbiffar

Häromdagen damp ICAs tidning Buffé ner i brevlådan och jag hittade som vanligt många spännande recept som jag känner mig ivrig att testa. Idag blev det halloumi- och morotsbiffar.

Ca.8 st
250 g morötter
1 halloumi
2 ägg
3/4 dl glutenfritt ströbröd
1 tsk chiliflakes
1 krm peppar
ev lite salt
olja

Sätt ugnen på 250 grader. Skala morötterna, riv dem och halloumiosten grovt med ett rivjärn. Blanda med ägg, ströbröd, chiliflakes, svartpeppar och eventuellt lite salt. Forma åtta små biffar med oljade händer. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Pensla med olja och ställ in mitt i ugnen 15-20 min tills biffarna fått en fin färg.

Jag åt dem tillsammans med bulgur, lätt creme fraiche franska örter och lite sallad. Supergott! För en glutenfri måltid: ersätt bulgurn med quinoa, ris eller potatis. Vill du göra biffarna laktosfria: välj laktosfri halloumi.